Sunday, October 31, 2010

WANITA MUKMINAT

"Sesungguhnya kami menciptakan mereka dengan penciptaan baru. Dan kami kembali menjadikan mereka gadis-gadis perawan." (Al Waqi'ah, ayat 56:35-36)
.
Secantik apa pun para bidadari, jauh lebih cantik wanita-wanita mukminat, iaitu mereka yang membasuh mukaya setiap hari dengan wuduk, melaksanakan solat & taat akan suaminya demi mencapai keredhaan Allah
.
Berkenaan dengan perkara ini, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud" Sesungguhnya Kami menciptakan mereka dengan penciptaan baru. Dan Kami kembali menjadikan mereka gadis-gadis perawan. " (Surah al-Waqi'ah 56 : 35-36 )

Menurut beberapa orang ahli tafsir ,antara lain Abu al-Hasan al-Mawardi, ayat ini berbicara tentang wanita-wanita Mukminat di dunia. Allah mengembalikan mereka menjadi gadis-gadis muda meskipun sebelumnya telah menjadi nenek yang tua dan lemah. Mereka akan dibangkitkan kembali sebagai wanita-wanita yang sangat cantik lalu dipersatukan lagi dengan suami-suami mereka di dunia.

Berkaitan dengan ini, teringat kisah Ummu al-Darda' (nama asalnya Hujaimah al-Himyariah). Beliau ialah isteri Abu Darda', seorang sahabat Nabi s.a.w. yang hidup di Syam. Meskipun jarak usia mereka agak jauh, di mana Abu al-Darda' lebih tua beberapa puluh tahun daripadanya,namun mereka adalah pasangan yang sangat bahagia.

Suatu hari Ummu al-Darda' berdoa di hadapan suaminya, "Ya Allah, sesungguhnya Abu al-Darda' meminangku di dunia, lalu aku menikahinya. Maka sekarang aku meminangnya kepada-Mu untuk menjadi suamiku di syurga."

Mendengar ucapan ini, Abu al-Darda' berkata, " Jika engkau ingin menjadi isteriku di syurga, janganlah menikah lagi setelah aku meninggal dunia."

Ummu al-Darda' ini seorang wanita yang cantik dan cerdas. Maka setelah Abu al-Darda' wafat, Khalifah Mu'awiyah bin Abi Sufyan datang untuk meminangnya. Namun isteri yang setia dengan cinta pertamanya ini menolak pinangan tersebut [Petikan Solusi Isu 24]
.
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yg akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yg bukan mahramnya." HR Bukhari & Muslim
.
Sebaik-baik pakaian ialah pakaian taqwa. Tubuh yg cantik dan indah bukan tiket untuk meraih perhatian manusia, tetapi sebagai ujian ketaatan selaku hambaNya...

No comments:

Post a Comment